Code
NUNIFL
Status
Formal (Weerts & Busschers 2003).
Lithologische beschrijving
Dark greyish brown organoclastic detritus, slightly clayey and mainly of physically disintegrated peat, and detrital gyttja with silt and fine sand (in layers and matrix).
Afzettingsmilieu
Freshwater to brackish lagoonal, lacustrine, rich plant growth.
Definitie ondergrens
Commonly sharp contact with peat (Hollandveen Member, Nieuwkoop Formation), clastic tidal deposits (Wormer Member, Naaldwijk Formation) or periglacial sand (Boxtel Formation), locally gradual transition.
Definitie bovengrens
Commonly gradual transition into high-energy clastic tidal deposits (Almere Bed, Naaldwijk Formation), locally sharp contact.
Dikte indicatie
Up to about 1 m (Menke et al. 1989).
Geografische verbreiding
Lake IJssel area in the central Netherlands.
Regionale correlatie
North Sea: not present; UK: not present; GER: not present; BEL: not present.
Ouderdom
Meghalayan (late Holocene, Subatlantic).
Type section
Well:
Not yet determined.
Depth (thickness) AH:
Not yet determined.
Oorsprong naam
Former Flevomeer, a lake in the Roman Age.
Vorige benaming(en)
Old and young detrital gyttja (Zagwijn & Van Staalduinen 1975). Formerly part of the Naaldwijk and Westland Formations.
Gereviewed door (datum)
Wim Dubelaar (2018), Sytze van Heteren (2019).
Referenties
Menke, U., Van de Laar, E., Lenselink, G. 1998. De geologie en bodem van Zuidelijk Flevoland. Flevobericht 415, Directoraat – Generaal Rijkswaterstaat, Directie IJsselmeergebied, Lelystad.
Weerts, H.J.T., Busschers, F.S. 2003. Beschrijving lithostratigrafische eenheid. Nederlands Instituut voor Toegepaste Geowetenschappen TNO. Utrecht.
Zagwijn, W.H., Van Staalduinen, C.J. (red.) 1975, Toelichting bij geologische overzichtskaarten van Nederland. Rijks Geologische Dienst, Haarlem.
Cite as
TNO-GDN ([YEAR]). Flevomeer Bed. In: Stratigraphic Nomenclature of the Netherlands, TNO – Geological Survey of the Netherlands. Accessed on [DATE] from https://www.dinoloket.nl/en/stratigraphic-nomenclature/flevomeer-bed.